fbpx

Asigurarea CASCO aduce şoferilor un plus de siguranţă şi de încredere. Spre deosebire de asigurarea pentru răspundere civilă auto (RCA), asigurarea CASCO nu este obligatorie, dar acoperă şi daunele făcute propriei maşini, nu doar pe cele provocate terţilor. În plus, dacă ţi-ai lovit doar propria maşină, prin CASCO obţii despăgubiri. Există, de asemenea, şi asigurări CASCO pentru cazurile de furt.

O polita CASCO este o asigurare care va protejeaza propriul vehicul de furt sau de eventualele daune pe care acesta le poate suferi, indiferent daca sunteti responsabil sau nu de producerea acestora

In forma sa cea mai simpla, o polita CASCO acopera urmatoarele riscuri:

  1. Avarii:
    – ciocniri, rasturnari, derapari, zgarieri, cadere in prapastie, cadere in apa, caderea unor corpuri pe autovehicul etc.;
    – actiuni rauvoitoare ale tertilor (vandalism);
    – incendiu, trasnet, explozie;
    – grindina, inundatie, cutremur, prabusire sau alunecare de teren, avalanse de zapada.
  2. Furt:
    – furtul autovehiculului sau al unor parti componente ale acestuia (insotit de pagubele produse masinii in urma furtului sau tentativei de furt – geamuri sparte, incuietori stricate, inlocuirea seturilor de chei, etc.)

Obiectele asigurate pot fi orice vehicule rutiere autopropulsate, destinate transporturilor  de  bunuri sau persoane, inclusiv remorci / semiremorci / rulote tractate  de  acestea inmatriculate in Romania si aflate in posesia legala a asiguratului. Se pot asigura autovehiculele care au o stare buna de functionare, cu inspectia tehnica periodica inca valabila si care nu depasesc o anumita vechime (de obicei 12 ani).

Polita se incheie dupa inspectarea in prealabil a vehiculului de catre un reprezentant al companiei de asigurari, moment in care acesta va efectua si fotografii ale masinii, va nota imbunatatirile sau modificarile aduse masinii (daca este cazul – sistem audio nou, jante, etc.) si va constata eventualele daune existente care nu vor fi despagubite, intocmindu-se astfel un raport de inspectie semnat de ambele parti.

Fransiza:
Majoritatea companiilor de asigurari practica un sistem de fransiza pentru politele CASCO. Aceasta reprezinta partea din despagubire suportata de asigurat sau, cu alte cuvinte, ceea ce nu despagubeste asiguratorul.

Fransizele pot fi aplicate sub forma de suma fixa (ex: 100 euro), sau ca procent din despagubire, defalcat pentru toate riscurile (furt total, dauna totala, furt partial sau dauna partiala). Astfel, presupunand ca polita prevede o fransiza de 100 euro, iar paguba este evaluata la 500 euro, atunci asiguratorul va despagubi doar contravaloarea a 400 euro.

Descoperă avantajele asigurării auto CASCO

Ce riscuri sunt acoperite

Riscurile asigurate prin CASCO se împart în 4 mari categorii:

** avarie parţială (accident în trafic, indiferent de cine este vinovat; avarie în parcare cu autor cunoscut sau necunoscut), adică avaria a cărei reparaţie nu costă mai mult decât un plafon stabilit de asigurator (de regulă 75-80% din suma asigurată);

** avarie totală (situaţia de avarie totală se stabileşte de către asigurător, pe baza unui deviz de reparaţie sau a unui memoriu tehnic din care reiese că maşina nu mai poate fi adusă în parametrii de siguranţă specificaţi de producător. Ambele documente se întocmesc de către service specializat şi autorizat RAR);

** furt parţial (furtul unor părţi din maşină, inclusiv roata de rezervă, dar şi avariile produse maşinii de către hoţ – geam spart, bord deteriorat, chiar şi în cazurile de tentativă de furt);

** furtul total (dispariţia totală a maşinii).

Asigurarea CASCO poate fi făcută de orice şofer care deţine un automobil. Trebuie ştiut că asigurarea CASCO se poate face, în principiu, doar pentru maşinile care au o vechime de maximum 12 ani.

Ce este franşiza

O caracteristică aparte a asigurărilor CASCO este franşiza. Adică acea parte din valoarea daunei stabilită ca sumă fixă ori ca procent din suma asigurată pe care o va suporta asiguratul pentru fiecare eveniment.

Franşiza se stabileşte şi se consemnează în poliţă în aceeaşi valută ca şi suma asigurată. Aceasta poate fi o sumă fixă sau o cotă procentuală şi nu depăşeşte, de obicei 0,5-1% din suma asigurată.

Un exemplu: în cazul în care franşiza pentru distrugerea totală a unui autoturism ajunge şi la 10% din suma asigurată, iar asigurarea CASCO pe care o are o asiguratul este pentru o sumă de 10.000 de euro, compania de asigurări va plăti doar 9.000 de euro, iar restul va fi contribuţia persoanei asigurate.

Ce se întâmplă în caz de furt

În caz de furt al autovehiculului, al unor părţi componente sau piese ale acestuia, despăgubirile se plătesc numai după un anumit timp de la data avizării producerii evenimentului asigurat, respectiv după ce Poliţia confirmă în scris că autovehiculul sau părţile componente respective nu au fost găsite. Dacă înainte de plata despăgubirii autovehiculul sau părţile lipsă sunt găsite, se vor despăgubi numai eventualele avarii suferite de acestea că urmare a furtului.

În cazul furtului total, pentru plata despăgubirii este necesar ca, pe lângă completarea dosarului de daună cu documentele eliberate de Poliţie, să se depună şi cel puţin două seturi de chei originale, telecomenzi sau carduri de pornire a autovehiculului, precum şi documentele originale ale acestuia – certificat de înmatriculare, carte de identitate, eventual autorizaţie provizorie de circulaţie etc. De altfel, vehiculele care au o singură cheie nici nu sunt preluate în asigurare.

Bine de ştiut

Dacă mergi la un service care nu este agreat de asigurător, plăteşti mai întâi toată reparaţia, apoi asigurătorul decontează cheltuiala. Trebuie depusă toată documentaţia necesară la asigurător şi primeşti banii înapoi de la acesta (de regulă, termenul de plată este prevăzut în contract şi curge din momentul în care ai completat dosarul cu toate documentele necesare).
Dacă alegi un service agreat (cu decontare directă), trebuie să ştii că există mai multe feluri de decontare directă: cu accept de plată şi fără accept de plată[/vc_column_text][/vc_column][/vc_row]